I Gryficki Festiwal Szachowy.vg1.pl (ustaw w panelu admina)
28 Czerwiec 2019
Nawigacja
Strona Główna
Artykuły
Download
Linki
Kontakt
Galeria
Szukaj
Komunikat organizacyjny
Czy gra w szachy rzeczywiście pomaga dzieciom lepiej myśleć w zyciu
Online
Gości Online: 1
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanch Uzytkowników: 1
Najnowszy Użytkownik: panax
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Czy gra w szachy rzeczywiście pomaga dzieciom lepiej myśleć w zyciu

CZY GRA W SZACHY RZECZYWIŚCIE POMAGA DZIECIOM

LEPIEJ MYŚLEĆ W ŻYCIU?

Jan Przewoźnik

 

Czy gra w szachy rzeczywiście pomaga dzieciom lepiej myśleć w życiu? To bardzo ważne pytanie o transfer umiejętności z jednej dziedziny życia w drugą. Psychologowie od lat prowadzą badania, w ostatnich latach coraz bardziej intensywne, bo szachy stają się modne, czego wyrazem jest znany ogólnoświatowy projekt „Edukacja przez szachy w szkole”, do którego w Polsce przystąpiło już prawie tysiąc szkół.

Jednym z najbardziej uznanych autorytetów-badaczy jest psycholog z Liverpoolu Fernand Gobet. W metaanalizie 24 badań naukowych poświęconej zagadnieniu korzyści z gry w szachy wraz z Giovannim Salą wysnuwa ostrożny wniosek:

– Wydaje się, że gra w szachy pewien pozytywny wpływ na zdolności zarówno akademickie jak i poznawcze.

(The selection criteria were satisfied by 24 studies (40 effect sizes), with 2788 young people in the chess condition and 2433 in the control groups. The results show (a) a moderate overall effect size (g ¼ 0.338); (b) a tendency for a stronger effect on mathematical (g ¼ 0.382) than reading skill (g ¼ 0.248), and (c) a significant and positive effect of duration of treatment (Q(1) ¼ 3.89, b ¼ 0.0038, p < .05).

Giovanni Sala, Fernand Gobet: Do the benefits of chess instruction transfer to academic and cognitive skills? A meta-analysis.).

Pozytywny wpływ nauki gry w szachy na umiejętności matematyczne wzrasta, jeśli dzieci mają podczas roku szkolnego minimum 30 szachowych godzin lekcyjnych (umiarkowany pozytywny wpływ, g=0,4).

A ja myślę, że poszukując odpowiedzi na tytułowe pytanie dodatkowo powinniśmy jeszcze uwzględnić znaną zasadę Paracelsusa, uważanego za prekursora hormezy, zjawiska polegającego na tym, że czynnik występujący w przyrodzie, szkodliwy dla organizmu w większych dawkach, w małych dawkach działa na niego korzystnie:

Cóż jest trucizną? Wszystko jest trucizną i nic nie jest trucizną. Tylko dawka czyni, że dana substancja nie jest trucizną (łac. Dosis facit venenum). 

Niech też jak przestroga przed gloryfikowaniem wartości szachów zabrzmi kasandrycznie brzmiące pytanie z książki Alexandra Cockburna:

– Iddle Passion. Chess and the Dance of Death.

Nie mam wątpliwości, że szachy uczą myśleć szerzej i w sposób bardziej pogłębiony (progressive deepening Adriaana de Groota: Thought and Choice in Chess, The Hague 1965).

Gdy ktoś zapyta:

– Jak żyć?

To szachista mądrze poszerzy perspektywę:

– Nieważne jak! Ważne – z kim!

Progressive deepening! Dlatego Zachodniopomorska Szkoła Biznesu przygląda się grze w szachy jako narzędziu rozwoju myślenia. Wyrazem tego zainteresowania jest Gryficki Festiwal Szachowy.

1393 Unikalnych wizyt

Załóż : Własne Darmowe Forum | laptopokazja.pl | Własną Stronę Internetową | Zgłoś nadużycie